maandag 23 december 2013

Tot volgend jaar.

Kerstdag.  Nieuwjaar.  Drinken, eten en vrome wensen.  Zo kunnen wij deze feestdagen bondig samenvatten.  Over de juiste volgorde van deze activiteiten kan nog gediscussieerd worden.  Maar één ding is zeker: veel meer doen wij op die dagen niet.  U zal het gemerkt hebben.  U hebt het juist gelezen.  In dat lijstje staat ‘schrijven’ niet vermeld.  Ik zal het dan ook niet doen.  Ik zal mij, net als de rest van de wereldbevolking, enkel toeleggen op die drie belangrijke taken.  Ik zal dat met overtuiging doen.  Met volle overgave zal ik mij op die taken gooien.  Dat impliceert natuurlijk dat mijn blog heel even zal stilliggen.  Een eindejaarspauze wordt ingelast.  Mijn blog zal enkele dagen niet gevoed worden.  Tijdens het eten, drinken en het uiten van welgemeende wensen zal ik mijn batterijen trachten op te laden.  Een literaire herbronning zal ik betrachten.  Een herbronning, die zal leiden tot nieuwe en verrijkende inspiratie.  Voor nu dus heel eventjes rust.  Tot zeven januari.  Dan ben ik er weer.  Dan zal alles gedronken zijn.  Dan zal alles gegeten zijn.  Dan zal alles gewenst zijn.  Dan zijn wij er weer.
 
Maar ik laat u niet zomaar gaan.  Alvorens ik de feestdagen induik, geef ik u nog snel enkele televisionele tips.  Heel kort.  Heel beknopt.  Een kleine opsomming.  U hoeft niet alles te zien.  U kan kiezen.  U bent een vrij mens.  Toch zijn het best leuke en interessante tips.  Maar zoals ik al zei, u hoeft niks.  Helemaal niks.
 
Robbie Williams, One Night at the Palladium – Eén – 24/12/2013, 23.00 uur.  Spetterende liveshow, vol met swingklassiekers.  Robbie staat er niet alleen voor.  Op podium krijgt hij versterking van een vijf man sterke drumsectie, een orkest van dertig man en een showballet.  Alsof dat nog niet voldoende zou zijn, krijgt hij heel af en toe vocale steun van ondermeer Lily Allen en Miss Piggy.
 
Doe Maar, Dit is alles – Nederland 3 – 28/12/2013, 20.25 uur.  In deze documentaire wordt teruggeblikt op één van de meest tot de verbeelding sprekende Nederlandse bands.  Veel muziek, veel beeldfragmenten.
 
Klimaatjagers – Canvas – Elke dag vanaf 30/12/2013, 19.05 uur.  De klimaatopwarming, het laat ons koud.  Het blijft een ver-van-mijn-bedshow.  Daar probeert deze serie iets aan te doen.  Het drukt ons met de neus op niet te ontkennen feiten.  Wij trekken de wereld rond om in de verschillende continenten de gevolgen van de klimaatopwarming te aanschouwen.  Vluchten kan niet meer.  Ontkennen ook niet.
 
Van Peel overleeft 2013 – Canvas – 31/12/2013, 20.20 uur.  Jawel, u hebt het gehad met Geert Hoste.  U bent op zoek naar een alternatief.  Een beter alternatief, dat spreekt voor zich.  Laat mij u dan doorverwijzen naar Van Peel.  Vorig jaar zag ik Van Peel een eerste maal aan het werk.  Ik ben benieuwd wat het dit jaar zal worden.
 
Abba in Concert – Nederland 2 – 01/01/2014, 00.50 uur.  Live vanuit de Wembley Arena in Londen.  Een concert uit 1979.  Meer hoef ik niet te zeggen.  De band voorstellen lijkt mij totaal overbodig.  Dit is pure nostalgie.  Dit wordt nostalgisch genieten.
 
The Artist – Nederland 2 – 02/01/2014, 22.50 uur.  Over het einde van de ‘stomme film’.  Over het begin van de geluidsfilm.  Daarover gaat deze Oscarwinnende film.  Indien u niet valt voor de acteerprestaties in deze film, kan u zich misschien laten verleiden door de filmscore.  De soundtrack werd verzorgd door twee Brusselse orkesten.  De Oscar voor Beste Soundtrack kan een bewijs zijn voor de wereldwijde appreciatie voor dit huzarenstukje.
 
De opsomming is voorbij.  Het feesten kan beginnen.  Mij rest u nog een Zalig Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar te wensen.  Mijn laatste schrijvende bijdrage voor dit jaar is geleverd.  Ik ga nu eventjes rusten.  Tot zeven januari.  Dada.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten