vrijdag 13 februari 2015

Mooie liedjes: Father John Misty.

Vorige week horde ik een eerste maal van deze man.  Nochtans is hij geen debutant.  Hij draait al een tijdje mee in het rockcircuit.  Onder zijn eigen naam Joshua Tillman bracht hij in het eerste decennium van 2000 enkele platen uit.  In die begindagen vond hij steun bij singer-songwriter Damien Jurado.  Hij was zijn compagnon de route.  Potten breken doet Joshua Tillman niet echt.  Dat komt pas later.  Als hij de succesvolle band Fleet Foxes vervoegt.  Hij wordt drummer van de band.  Over zijn rol binnen de band is hij zeer bescheiden.  Grootheidswaanzin is hem vreemd.
 
Joshua Tillman neemt afscheid van Fleet Foxes.  In 2012 speelt hij zijn laatste concert met de band.  De drummer gaat solo.  Korte tijd later brengt hij onder de artiestennaam Father John Misty zijn debuutplaat Fear Fun uit.  Deze week ligt de opvolger bij de platenboer.  Op negen februari kwam I Love You, Honeybear uit.  Dat was het moment waarop ik de eerste maal van deze man hoorde.  In De Standaard las ik een recensie van dat laatste album.  Lovende woorden.  In de nieuwsbrief van Enola kreeg ik een interview met de man doorgestuurd.  De Standaard en Enola maakten mij nieuwsgierig.  Father John Misty moest ontdekt worden.  Dat heb ik intussen gedaan.  Die ontdekking wil ik u niet onthouden.  Vandaar dit kort stukje.

Filmpjes:
Father John Misty – Bored in the USA (in The David Letterman Show).
Father John Misty – Full performance, live on KEXP.

 

Tot slot wil ik u voor dit weekend een aantal televisionele, muzikale tips meegeven:
·         Nick Cave – 20.000 Days on Earth: vrijdag 13 februari om 23.17 uur, NPO2.
·         Who the fuck is Jett Rebel: zaterdag 14 februari om 23.35 uur, AchtTV.
·         Kraftwerk – Pop Art: zondag 15 februari om 21.35 uur, Canvas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten