vrijdag 19 juni 2015

Mooie liedjes: Bittereinder. Met dank aan Soundtrack.

Het lijkt wel alsof het televisieseizoen voorbij is.  So You Think You Can Dance? Voorbij.  Spitsboers? Voorbij.  The Missing? Voorbij.  Heylen en de herkomst? Voorbij.  Tom & Harry? Voorbij.  Neen, het lijkt windstil.  De herhalingen doen hun intrede.  Met de zomer in het vooruitzicht lijken de mooie televisieavonden voorbij.  Dat zouden wij kunnen denken.  Met die gedachte in het hoofd zou het kunnen gebeuren dat wij het nalaten de televisie aan te zetten.  Dat wij ons installeren in de tuin.  Of op een terrasje.  Om zo te genieten van dat zonnetje.  Een zonnetje, dat heel af en toe durft te schijnen.  Van die zonneschijn zouden wij dan kunnen genieten.
 
Dat alles zouden wij kunnen doen.  Maar dan lopen wij het risico een prachtige reeks te mislopen.  Enkele weken terug begon op Canvas de tweede reeks van Soundtrack.  Ik heb nog niet gekeken.  Toch ben ik fan.  Omdat ik de eerste reeks zag.  In die eerste reeks trokken vier muzikanten (Johannes Verschaeve, Dijf Sanders, Eva De Roovere en Jason Dousselaere) doorheen Israel en de Palestijnse Gebieden.  Op een heel andere manier werd dit deeltje van de wereld in beeld gebracht.  Op een andere manier dan wij normaal gewend zijn.  Geen journalistieke zoektocht naar mogelijke oplossingen voor dit conflict.  Dat werd het niet.  Wel werd het een zoektocht naar de rol van muziek in dat deeltje van de wereld.  Die zoektocht leverde een heel boeiende reeks op.  Heel eenvoudig in uitwerking maar in die eenvoud schitterde schoonheid.  Schoonheid en ontroering.  
 
Twee weken terug begon de tweede reeks.  Isolde Lasoen, Flip Kowlier, Jef Neve en Tijs Delbeke trekken deze keer naar Zuid-Afrika.  Met eenzelfde opdracht.  Wat het deze keer geworden is? Ik weet het niet.  Het antwoord moet ik schuldig blijven.  De voorbije afleveringen staan wel op mijn digicorder.  Want één ding staat vast, ik wil die reeks zien.  Zeker na het lezen van een recensie in De Standaard.  Die was lovend.  Bijzonder lovend.  Ik moet dus kijken.  Heel binnenkort zal ik dat doen.  Heel binnenkort zal ik in het busje stappen met Isolde, Flip, Jef en Tijs.  Dat is wat ik zeker zal doen.
 
Nog geen enkele aflevering heb ik gezien van de nieuwe reeks.  Toch heb ik via Soundtrack een mooie ontdekking gedaan.  Een muzikale ontdekking.  Naar aanleiding van het nieuwe programma las ik in De Standaard (jawel, ik heb een abonnement) een interview met Flip Kowlier.  Over zijn ervaringen met het programma.  Met het land.  In dat interview vertelt hij over Bittereinder.  Hij heeft het dan niet over Afrikaners die na de Britse verovering van Pretoria en Bloemfontein in de Tweede Boerenoorlog (1899-1901) de strijd nog niet wilden opgeven.  Die Afrikaners werden Bittereinders genoemd.  Over hen had hij het niet.  Wel had hij het over een Zuid-Afrikaanse muzikant.  Een rapgroep uit Pretoria.  Zuid-Afrikaans rappen? Het was mij onbekend.  Ik ben even gaan kijken op Youtube.  Ik heb gezocht en gevonden.  Wat ik gevonden heb? Een heerlijke groep.  Een fantastische groep.  Ik wil het u niet onthouden.  Luister en geniet.

Soundtrack, elke woensdag op Canvas om 21.35 uur.

Clip:
Bittereinder – Klankanatomie.
Bittereinder – Skerm.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten