woensdag 30 december 2015

Nieuwjaarswensen voor 2016.

De tijd vliegt.  Dat wordt gezegd.  Een volledig jaar is alweer voorbij.  Of toch bijna.  De laatste uren tikken weg.  Een nieuw jaar is in de maak.  Snel worden in het werkatelier de dagen kunstig in elkaar gezet.  De weken worden afgewerkt en op punt gezet.  De maanden worden snel nog even nagekeken en kleine onvolkomenheden worden weggewerkt.  Seconden, minuten en uren worden op de juiste plaats gezet en ingepast.  Het nieuwe jaar is bijna klaar.  Klaar om van start te gaan.  Om de dagen aan te dragen.  Te laten wegglijden.  Zoals het altijd gaat.  Zoals elk jaar.
 
Wat kan ik u wensen? Wat mag ik u wensen? Want net als dagen, weken en maanden hoort ook dat bij een nieuw jaar.  Een wens.  Een wens, die u het hele jaar kan meedragen.  Een wens, die u het hele jaar door vergezelt.  Net dat is het moeilijke aan een wens.  Het moet een volledig jaar kunnen meegaan.  Mag niet onmiddellijk opgebruikt worden.  Mag niet onmiddellijk opgesoupeerd worden.  Zachtjes uitspreiden over een heel jaar, dat moet een wens doen.  Dat is de basisvoorwaarde.  Toch voor een goede wens.  Voor een welgemeende wens.
 
Ik ben op zoek gegaan.  Het heeft een tijdje geduurd.  Het was moeilijk.  Want wensen liggen niet zomaar voor het grijpen.  Een wenswinkel bestaat niet.  Nog niet.  In tijden, waarin alles te koop is, zal ook dat nog gebeuren.  Een markt, waarop wensen worden verhandeld.  Maar zover is het nog niet.  Die tijd is nog veraf.  Voorlopig moeten wij het doen met onze eigen inventiviteit.  Die spitsvondigheid moet soelaas bieden.
 
Ik heb rondgekeken.  Rondom mij.  Ik meen een mooie wens gevonden te hebben.  Ik wens u een goede handrem.  Een goed werkende tijdsrem.  Jawel, ik begrijp het.  Deze wens behoeft verdere verklaring.  Behoeft enige uitleg.  De tijd vliegt.  Dat zei ik reeds in het begin van dit stukje.  Het zou mooi zijn die tijd te kunnen stilleggen.  Te kunnen vertragen.  Vandaar dus die rem.  Die rem, die ik u wens.  Een rem, die tijdig en veelvuldig kan ingeduwd worden.  Door u.  Op het juiste ogenblik.
 
Als u meent dat schoonheid al te snel vervliegt, kan u die rem indrukken.  Om net iets langer die schoonheid vast te houden en te aanschouwen.  Als u meent dat nieuws een optelsom wordt van louter feiten, kan u die rem indrukken.  Om op zoek te gaan naar de nodige diepgang.  Als u zich stoort aan die nooit ophoudende ratrace, kan u die rem indrukken.  Om u ten volle bewust te worden van die dingen, waar het uiteindelijk om draait: geluk en liefde.  Als u weer eens oppert dat een jaar te weinig dagen telt en een dag te weinig uren om uw vrienden te zien, kan u die rem induwen.  Om toch nog dat gaatje te vinden om die vrienden te ontmoeten.  Als u … Ja, ook dan kan u die rem induwen.
 
U mag die rem gebruiken.  Vaak.  Of net niet vaak.  Het gebruik is niet gelimiteerd.  U bent vrij.  Vrij om te beslissen.  Aan het eind van dat nog te beginnen jaar, zal u heel misschien ervaren dat 2016 net iets langer leek.  Dat de tijd toch niet zo snel vliegt.  U zal achterom kijken en terugblikken op meer intensiteit.  Meer genot.  Meer plezier.  Meer stilte.  Meer diepgang.  Meer begrip.  Meer liefde.  Meer compassie.  Meer geestdrift.  Meer ambiance.
 
Dat is mijn wens.  Voor u.  Een goed werkende tijdsrem.
 
Veel succes in 2016.

4 opmerkingen:

  1. ja inderdaad wim ,mooi verwoord en ja die rem wil ik in 2016 meer gebruiken, meer genieten meer beleven
    bij deze een gelukkig nieuwjaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat er op wenswinkels nog een langdurende rem staat; want je hebt het zo inventief en terecht verwoord dat ik je wens dit nog vele jaren te kunnen doen, Wim.
    Dank je en een mooi 2016 gewenst. Marleen & Luc

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Ik wist niet de we zo een schrijverstalent in onze groep hadden! Het is alleszins leuk om lezen/volgen!

    Voor jullie allen in ieder geval ook een voorspoedig en succesvol 2016!

    Grtz,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen