woensdag 16 maart 2016

De Real Meal Revolutie. Een totale ommekeer. Ik start vandaag.

U zou gewicht verliezen.  U zou winnen aan energie.  U zou een betere nachtrust hebben.  Een verbeterde mentale focus zou uw deel zijn.  U zou afkicken van uw koolhydraat- en suikerverslaving.  U zou geen last meer hebben van die vervelende eetbuien.  U zou betere sportprestaties leveren.  Een beter bloedsuikergehalte zou het resultaat zijn.  U zou echt eten.  Zonder papjes.  Zonder shakes.  Neen, echt en lekker eten zou u mogen en moeten doen.  Dat alles samen zou moeten resulteren in een verbeterde gezondheid.  In elk opzicht.
 
Vaak worden ons dingen beloofd.  Ronkende slogans worden ons dagelijks naar het hoofd geslingerd.  Slogans, waarin ons overtuigend wordt beloofd dat de aankoop van dat ene product ons hele leven zal omgooien.  Ten goede.  Dergelijke beloftevolle slogans maken wij wantrouwig.  Doen mij niet meteen naar de winkel lopen.  Integendeel.  In een grote bocht loop ik om die producten heen.  Zonder aan te raken.  Zonder aan te kopen.
 
Maar die producten zijn al te vaak materiële dingen.  Die producten zijn niet levensnoodzakelijk.  Ik kan ook zonder.  Het wordt een heel ander plaatje als mijn gezondheid in het spel is.  Dan wordt dat voorbehoud gesloopt.  Dan ben ik attent.  Alert.  Dan zou ik alles proberen.  Bij wijze van spreken, uiteraard.
 
Toen ik dus de eerder gemelde voordelen las, was ik meteen geïnteresseerd.  Want al die dingen werden mij tegelijkertijd beloofd.  Het was één pakket.  Eén groot voordeelpakket.  Ik hoefde niet te kiezen.  Ik hoefde er geen uit te pikken.  De Real Meal Revolutie biedt mij dit allemaal aan.  Ik hoef enkel de regeltjes te volgen.  De regeltjes, zoals zij uitgeschreven worden in het gelijknamige boek.  Mijn eetgewoontes moeten anders.  Die gewoontes moeten geherprogrammeerd worden.  
 
Andere eetgewoontes? Jawel.  Voor de aangekondigde revolutie moet ik terugvallen op het oerdieet.  Een dieet, dat ver teruggaat in de geschiedenis.  Het paleolithicum.  De oude steentijd.  Die tijd ligt ver achter ons.  Toch kunnen wij nog iets leren van die verre voorvaderen.  Dat beweren de auteurs van het boek.  Het zijn niet van de minste.  Een wetenschapper, een voedingsdeskundige en een chef-kok hebben voor dit boek samengewerkt.  Geen nattevingerwerk.  Wel een degelijk onderbouwde studie.  Een onderzoek, dat voldoende bewijzen aandraagt voor de kracht van het oerdieet.  Die bewijzen worden niet beknopt weergegeven.  Dat zou te gemakkelijk zijn.  Het volledige rapport kan gelezen worden.  Achterin het boek.
 
Wij doen het volledig fout.  Wij moeten herbronnen.  Het moet anders.  Weg van de koolhydraten.  Geen koolhydraten dus.  Wel vetten.  Zoals onze voorvaderen.  Zij leefden van de jacht en de visvangst.  Van groenten en fruit.  Daaruit haalden zij hun vetten en eiwitten.  Dat moeten wij ook doen.  Wij moeten terug.  Om ons de juiste eetgewoonten opnieuw eigen te maken.
 
Het lijkt een totale ommekeer.  Maar het hoeft niet in één keer.  Wij kunnen zachtjes aan omschakelen.  Het boek reikt ons hiervoor de nodige tips aan.  Zodat het gemakkelijk wordt.  Zodat het haalbaar wordt.  Voor iedereen.  De do’s-and-don’ts worden ons keurig uitgelegd.  Handige lijstjes van aan te bevelen en te mijden producten worden bijgevoegd.
 
Niet alleen worden wij overtuigd van de kracht van het nieuwe dieet.  In het boek staan vele recepten.  Ik heb al even gebladerd.  Ik heb al enkele gelezen.  Zij overtuigen.  Het water komt mij in de mond bij het lezen van deze vernieuwende recepten.  Terwijl ik doorheen het boek blader, smelt mijn twijfel.  Mijn voorbehoud wordt gesloopt.  Meer en meer ben ik overtuigd.  Meer en meer treedt zekerheid in de plaats van twijfel.  Ik doe mee.  Aan de Real Meal Revolutie.  Ik word een culinaire revolutionair.
 
Enthousiast ga ik aan de slag.  Ik gooi mij.  Benieuwd naar het resultaat.  Naar wat het met mij zal doen.  Ik weet alleszins wat mij nu te wachten staat.  Heerlijke en haalbare recepten uitkiezen.  Gaan winkelen.  Boodschappen doen.  Om dan aan de slag te gaan.  Als een nieuwe chef-kok.  Als een herboren chef-kok.  Koken en eten zal voortaan niet meer hetzelfde zijn.  Het zal anders zijn.  Beter.
 
Ik hou u op de hoogte.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten