dinsdag 19 december 2017

David Galle (Erover) en Dries Heyneman (Jenny), gezien in het Gentse Tinnenpottheater. Brief aan David en Dries.

Beste David,
Beste Dries,
 
Wij hadden een kaartje voor Burn-out voor Beginners.  Een voorstelling, gebracht door Arnout Van den Bossche.  Alles leek in orde.  Ondanks het vieze weer waren we toch netjes op tijd in de zaal.  Bij het binnengaan van de zaal kregen we nog een foldertje toegestopt.  In dat foldertje kregen we wat meer info over de voorstelling.  Zoals ik al zei, alles leek in orde.  We vonden een goed zitje.  Niet te ver achteraan.  Niet te veel vooraan.  Net in het midden.  Niet enkel in de politieke wereld wordt gevochten om die centrumpositie.  Wij zaten ook centraal.  In het centrum.  Jawel, ik zei het al, alles leek in orde.  Soms moeten dingen drie maal herhaald worden.  Zodat het goed binnenkomt.  Een beetje zoals Kamiel Kafka.  Die herhaalt ook.  Slechts twee keer.  Ik doe het drie keer.
 
Ik had hoge verwachtingen.  Ik was voorbereid.  Google had mij een handje toegestoken.  Op het wereldwijde web had ik enkele recensies gelezen.  Die waren lovend.  Er zou gelachen worden.  Daarvan was ik overtuigd.  Dat leidde ik af uit al die loftuitingen.  In mijn zitje zocht ik naar de meest comfortabele houding.  Zodat ik niet zou gestoord worden.  Zodat ik voluit zou kunnen lachen.  Want lachen moet ongestoord gebeuren.  Mogelijke hindernissen op de weg naar het lachen moeten voortijdig weggewerkt worden.  Ik zat goed.  Ik was klaar.
 
Ik was klaar.  Tot die melding kwam.  Een korte dienstmededeling.  Arnout Van den Bossche liet zich verontschuldigen.  Geveld door ziekte.  Ik zakte in.  Zat in zak en as.  Jawel, ik heb het moeilijk met plotse veranderingen.  Ik draaide met de ogen.  Alsof dat een oplossing dichterbij zou brengen.  Dat deed het geenszins.  Toch was er een oplossing.  Maar daarin had ik geen aandeel.  De organisatoren hadden gekeken voor een oplossing.  Die hadden ze gevonden.  Zij hadden een plaatsvervanger gevonden.  Beter nog, zij hadden twee plaatsvervangers gevonden.  Arnout Van den Bossche werd ingeruild voor David Galle en Dries Heyneman.  Hij werd vervangen door jullie.  Twee voor de prijs van één, zo leek het wel.  Koppelverkoop, zo leek het wel.
 
Jullie namen deden een belletje rinkelen.  Op televisie had ik jullie al aan het werk gezien.  Op televisioneel gebied hadden jullie uw sporen verdiend.  Uw verdiensten op het podium waren mij evenwel onbekend.  Ik wist niet wat ik mocht verwachten.  Ik was onvoorbereid.  Ik keek om mij heen.  Ik kon geen kant meer uit.  Ik moest denken aan dat liedje van Frans Halsema en Jenny Arean, Vluchten kan niet meer.  Ik zou de avond moeten uitzitten. 
 
Jullie bewezen al snel dat verandering niet gelijk hoeft te staan met teleurstelling.  Jullie bewezen overtuigend dat het anders kan.  Elk van jullie stond vijfenveertig minuten op het podium.  Samen brachten jullie anderhalf uur aan entertainment.  Entertainment van de bovenste beste plank.  Jullie deden mijn aanvankelijke verzuchtingen en twijfels als sneeuw voor de zon verdwijnen.  Ik wilde niet meer vluchten.  Ik wilde blijven zitten.  Ik wilde elk woord van jullie in mij opnemen.  Om nooit meer te vergeten.  
 
Jullie bleven stilstaan bij het gewone leven.  Het leven zoals het is.  Het dagdagelijkse leven.  De kleine dingen werden buiten proportie uitvergroot.  Die kleine ergernissen van het dagdagelijkse leven werden plots bijzonder lachwekkend.  Sommige dingen waren akelig herkenbaar.  Sommige dingen kwamen bijzonder dicht.  Te dicht soms.  Dat was even schrikken.  Mijn eigen handelen werd in vraag gesteld.  Ik keek mijzelf in de spiegel.  Niet continu.  Maar heel af en toe zag ik mij als personage in uw verhalen.  Dat werkte behoorlijk ontnuchterend.  Toch deed het meer dan dat.  Het werkte helend.  Dat deed het ook.  Zichzelf relativeren, dat is de kunst in het leven.  U schonk ons die helende kracht.  Ik keek.  Ik lachte.  Ik genas.
 
U vertelde over de vrouwen.  Over de liefde.  Over de moeilijkheden en de valkuilen van een relatie.  Een relatie blijkt dan toch niet zo vanzelfsprekend te zijn.  Dat illustreerde u rijkelijk.  Toch had u het in uw conférence niet enkel over dit zware thema.  Het mocht ook iets luchtiger zijn.  U breidde uw act uit naar ontdekkingen en uitvindingen.  Naar poëzie en onderwijs.  Naar seks.  Naar iets banaals als met de ogen draaien.  U had het met ons over de opvoeding van kinderen.  Over kruiswoordraadsels.  Over fantasie.  Over stilte in gesprekken.  Over warenhuizen.  Over de Ikea.  U trachtte ons de moeilijkheden uit te leggen bij een interprovinciale relatie.  U verklaarde het verschil tussen Antwerpen en West-Vlaanderen.
 
Heel waarschijnlijk heb ik nog vele items over het hoofd gezien in bovenstaande opsomming.  Dat is enkel uw verdienste.  Nooit viel u stil.  De trein bleef denderen.  De trein bleef op het spoor.  Geen enkele tussenstop.  Geen enkele adempauze.  U ging recht op het einddoel af.  Wij hadden een rechtstreeks ticket naar de finale.  De ontknoping.  U rust ons geen adempauze.  Wij moeten bij de les blijven.  Maar dat doen wij gewillig.  Wij willen geen grap missen.  Want dat zou zonde zijn.  Doodzonde.  Wij lachen.  Luidop en hard.  Stilletjes en ingetogen.  Onze ogen glinsteren.  Lachen is gezond, zo wordt ons steeds verteld.  Wij ondervinden deze volkswijsheid aan den lijve.
 
Ik twijfel of ik uw wijze raadgevingen ter harte moet nemen.  Ik meen het niet.  Indien ik het toch zou doen, meen ik dat mijn relatie geen lang leven zou beschoren zijn.  Dat wil ik vermijden.  Ik beschouw uw woorden als een humoristische visie op het leven, dat soms hard en onrechtvaardig kan zijn.  Om die hardheid en onrechtvaardigheid weg te masseren, kan het best nuttig zijn even te ontluchten.  Zo beschouw ik uw acht.  Als een bijzonder knappe en onderhoudende manier van ontluchten en ventileren.  U laat stoom af.  Wij stappen in uw voetspoor.
 
In vijfenveertig minuten schonk u, Dries, mij een beknopte samenvatting van uw avondvullende show, Jenny.  In vijfenveertig minuten schonk u, David, mij een gebalde samenvatting van uw nieuwste show, Erover.  Telkens was ik getuige van uitmuntendheid.  Van excellentie.  Van uitgepuurd vakmanschap.  Die avond liet u overvloedig bewijs na van uw onderlegdheid in de kunst van de humor.
 
Beste David.  Beste Dries.  Even was er paniek.  Bij het begin van de avond.  U nam die paniek snel weg en bezorgde mij een meer dan aangename avond.  Daarvoor wil ik u danken.
 
Met vriendelijke groeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten