dinsdag 3 april 2018

Overtuigende poetryslam, gezien in Belgium's got talent. Brief aan Lisette Ma Neza.

Beste Lisette,
 
Belgium’s got talent.  Ik kijk niet.  Ik kijk nooit.  Als u mij naar een verklaring zou vragen, zou ik u deze niet kunnen geven.  Op uw vraag zou een grote stilte volgen.  Ik zou wat zuchten.  Ik zou wat stamelen.  Ik zou wat wauwelen.  Maar een echte verklaring? Neen, die zou niet komen.  In het zoeken naar een verschoningsgrond zou ik heel waarschijnlijk grijpen naar het gemakkelijkste excuus.  Ik heb nog zo veel andere dingen te zien.  Dingen, waar ik in de week geen tijd voor had.  Opgenomen dingen.  Jawel, ik kijk uitgesteld.  Het weekend is het uitgelezen moment voor dat uitgestelde kijken.  Zoals u weet, het weekend begint vrijdagavond.  Als wij niet buiten hoeven, nestelen wij ons voor de televisie.  Dan begint onze televisieavond.  Om zo onze digibox wat lichter te maken.  
 
Vrijdagavond hadden we niks te doen.  Wij hoefden niet naar buiten.  Ik had mij al voor de televisie gezet.  Ik had de televisie zelfs al aangeschakeld.  In afwachting van mijn vriendin was ik een beetje aan het zappen gegaan.  U moet weten, wij kiezen samen de programma’s.  Wij kijken samen.  Televisie kijken kan best wel romantisch zijn.  Samen onder een dekentje naar één van onze favoriete programma’s kijken bij het begin van het weekend.  Soms kan dat een geluksmoment zijn.  Mijn vriendin was dus nog eventjes bezig.  Ik wachtte al zappend.  Zo kwam ik uit bij Belgium’s got talent.  Ik hield halt.  Ik stopte met zappen.  Toch even kijken, dacht ik.  Benieuwd naar wat België aan talent te bieden had.
 
Ik zag dans.  Ik zag hypnose.  Ik zag magic burlesque.  Intussen was ook mijn vriendin naast mij komen zitten.  We keken even naar elkaar.  Jawel, dat leken wij mondeling te zeggen.  Jawel, laten wij heel eventjes verder kijken.  Onze programma’s op de digibox moesten nog heel eventjes wachten.  Voorlopig zouden wij nog heel kort live kijken.  Die avond, op dat eigenste moment, wisten wij het nog niet.  Achteraf zouden we zeggen dat het zo moest zijn.  Dat het zo had moeten zijn.  Want indien wij, zoals gepland, hadden weggezapt, dan hadden wij u niet gezien.  Dan hadden wij niet dat sterke bewijs van uw talent gezien.  Dat zou jammer geweest zijn.  Heel jammer.  Doodjammer.
 
Poetryslam, dat was wat u zou brengen.  Ik kende die discipline.  Heel vaag.  Een juiste omschrijving zou ik die vrijdagavond niet hebben kunnen geven.  Dat kan ik nu wel.  Omdat u mij nieuwsgierig hebt gemaakt naar deze disclipline.  Nu kan ik zeggen dat poetryslam een vorm van voordracht is van poëzie.  Dat het een combinatie is van voordracht, dichtkunst en performance.  Dat u bij poetryslam gebruik maakt van intonatie, ritme en lichaamstaal.  Ik zou u kunnen zeggen dat de teksten vaak maatschappijkritisch zijn.  Dat de inhoud even belangrijk is als de kwaliteit van voordracht.  U ziet, ik leer snel.  Met dank aan Wikipedia.  
 
U hebt lef.  Dat is geen verwijt.  Deze brief is niet bedoeld om u eens goed de levieten te lezen.  Dat is het geenszins.  Het feit dat u een lefgozertje bent, kan in deze enkel positief bedoeld worden.  U komt op vrijdagavond zand in de radertjes gooien.  Zand in de televisionele radertjes.  Mensen verwachten bij Belgium’s got talent amusement.  Verstrooiing.  Gemakkelijk vertier.  U mag dat de kijker niet verwijten.  Die kijker heeft een volle werkweek achter de rug.  Dan wil deze het wel even gemakkelijk hebben.  Dat moet u weten.  Dat moet u beseffen.  Toch houdt die kennis u niet tegen om datgene te doen wat u doet.  Wat u moet doen.  Voor die houding kan ik enkel respect opbrengen.  Als performer stapt u het podium op.  U grijpt uw kans om in die enkele podiumminuten een verhaal te brengen.  Niet zomaar een verhaal.  U brengt een verhaal met een boodschap.  In slechts enkele minuten wordt u mijn vrijdagse heldin.
 
Ik hoor u en meteen weet ik dat ik mijn oren moet spitsen.  Dat ik alles wat u zegt, moet horen en begrijpen.  Elk woord.  Elke letter.  Niks mag verloren gaan.  Ik moet alles in mij opnemen.  Want wat u zegt, mag niet zomaar aan de kant gelegd worden.  U zegt waar het op staat.  U schudt wakker.  U houdt de kijker een spiegel voor.  Een spiegel, waarin het niet altijd aangenaam kijken is.  U brengt mij op het puntje van mijn stoel.  U maakt mij blij.  Blij met uw kleine vorm van verzet.  Ik zou u willen omhelzen.  Dat kan evenwel niet.  Daarom dan maar deze brief.  Om u te danken.  Om u aan te moedigen.
 
U sprak over racisme.  Over discriminatie.  Over migratie.  Over sociale achterstand.  U brengt die boodschap niet in Ter Zake.  Niet in De Afspraak.  U kiest voor een populair programma.  U kiest voor Belgium’s got talent.  Een juiste keuze.  Het bereik is groter.  Net als de mogelijke weerstand.  Ik bewonder uw moed.  Ik bewonder uw keuze.  Ik bewonder uw statement.  U hebt gesproken.  Ik knik instemmend.  Goedkeurend.  Uw performance is zo veel sterker dan om het even welke mediacampagne.  Zo veel sterker dan om het even welk nieuwsbericht.  Dit is wat moet gezegd worden.  Wat spijtig genoeg nog steeds moet gezegd worden.
 
Vrijdag keek ik naar Belgium’s got talent.  Ik zag de winnares aan het werk.  Die winnares bent u.  Omwille van de kracht van uw woorden.  Omwille van uw moed.  Omwille van uw lef.  Omwille van uw performance.  Mij overtuigde u.  Uw boodschap wil ik delen.  Wil ik versterken.  Vrijdagavond vervelde ik van kijker naar fan.  Fan van Lisette Ma Neza.
 
Beste Lisette.  Ik wil u danken.  Maar bovenal wil ik u alle sterkte toewensen.  Alle inspiratie.  Om iedereen te overtuigen en uw weg naar de finale te vinden.  Sterkte.  Sterkte.  Sterkte.
 
Met vriendelijke groeten.
 
Performance:
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten